Et billede kan fortælle meget

Vi lever i dag i et samfund præget af medialisering, hvor vi dagligt møder medier, som vil fortælle og reklamere. Der er derfor ikke tid til at stoppe op og læse alt man møder på sin vej. Det er derfor vigtigere end før at kunne skille sig ud og ikke falde sammen med mængden. Der behøves ikke skrives lange tekster for at kommunikere. GIF animationer og memes er i dag blevet en form for kommunikation til at dele vores tanker, holdninger eller andet. Vi deler som privatpersoner videoer og billeder på de sociale medier. Det samme gør firmaer og politikere – for et billede kan fortælle meget. Ved at fortælle gennem et billede, animeret GIF og små videoer for du flere modaliteter at påvirke gennem. Dette er der netop behov for i og med vi i løbet af dagen møder mange tekster, billeder, animationer, GIFs og memes som alle vil fortælle os noget.

Billede som blikfang

Gør dig synlig og anvend billede eller logo, hvis du har firma og ønsker at reklamere. Går du med ideen om at starte et firma op, er det en god ide at kommunikere gennem billeder eller animationer for at få læserens opmærksomhed. Opret ApS og overvej hvilke værdier som kan præsenteres gennem logo eller billede. Ved at vælge et velovervejet logo eller billede giver du læseren inferenser til, hvilke værdier og kvaliteter produktet eller firmaet indeholder. Billeder med udtryk som giver indtryk?

  • Frugt kan symbolisere sundhed og friskhed. 
  • Natur kan symbolisere økologi eller produktet er naturligt fremstillet.
  • Humor anvendes for at fange læseren.
  • Historie kan kobles på ved at illustrere en viking eller andet fra fortiden.
  • Kvalitet kan afmærkes ved logoer eller mærker som e-mærket og økologi.

Frugt bliver gerne anvendt for at illustrere sundhed og er altid præsenteres dugfriske og skinnende på produktet for at gære opmærksom på at produktet er friskt. Anvendes der natur kan det symbolisere økologi eller grønne værdier hos produktet. At anvende vikinger som logo kan være med til at give produktet en nordisk værdi. 

 

Samspillet mellem billede og tekst

Flere reklamer gør brug af billede og tekst til, at give læseren en kort beskrivelse af hvad der reklameres for og samtidig illustrere, hvad produktet indeholder eller kan. Reklameres der for en shampoo kan der forventes et billede af sundt og rent hår. Flere produkter anvender logoer eller billeder på deres produkt. Det kan være friske bær på marmeladeglasset eller en ko på en åben mark uden på mælkekartonen. Dette giver et billede af at marmeladen er lavet på friske bær og frisk mælk fra gode naturlige forhold. Derfor går billede og tekst så godt i spænd.

  • Billeder kan være med til at påvirke det visuelle.
  • Tekst kan give uddybende forklaring.

I og med at billeder påvirker det visuelle giver det billeder en vigtig rolle til første øjekast. Derefter bliver teksten læst og sammenkoblet med det visuelle. Vælg derfor et logo eller billeder du ønsker skal præsentere dig eller dit produkt.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.